Saturday, May 21, 2011

WAHAI SHABAB AHLUSSUNNAH


NASIHAT MASYAIKH KUWAYT KEPADA SHABAB AHLUSSUNAH

1.Mintalah pertolongan kepada ALLAH dengan merendah diri dan du`a yang ma`thur dari Nabi supaya ALLAH mengembalikan jalan yang lurus dan meletakkan kita atas sifat yang tegas di atas manhaj ini, bukannya terumbang ambing dan dengan cara pengertian dan pemahaman yang betul dengan melihat dan meneliti dengan sungguh-sungguh

2.Berhubung dengan ulama yang tekenal dengan manhaj yang selamat dan shohih.Ulama bercakap di atas haq dan adil, mereka tahu siapa yang yang terpesong dan sesat dari manhaj.

3.tinggalkan ulama yang dikenali sebagi ulama haraki yang sentiasa membangkitkan semangat revolusi, yang membangkitkan ummah melakukan tajdid yang menyelisihi manhaj salaf.Salaf berlepas diri dari mereka dan dakwah mereka. Mereka suka membangkitkan fitnah, mendekati ahlul bid`ah serta membanggakan diri.

4.Tekunilah mencari ilmu khasnya mempelajari tawhid dan manhaj yang shahih serta memahaminya.Bacalah kitab kitab ibn Taimiyyah dan anak muridnya ibn Qayyim dan juga Syeikh Muhammad ibn Abdul Wahab dengan bimbingan syeikh-syeikh salafy. Berjaga jagalah dan baca buku-buku salaf seperti as Sunnah oleh ibn Abi Ashim, Abdullah ibn Ahmad ibn Hanbal, al Ibanah oleh ibnu Baththoh, Syarh Usul Aqeedah Ahlussunnah oleh al Lalika`i dan banyak lagi.

5.Tinggalkan segala yang berbau hizbi.Tinggalkan pengikut mereka, kitab-kitab dan kaset mereka serta nasheed dan pentas mereka.

6.Janganlah membuatkan hati kamu seperti sponge yang kan menyerap dan menerima segala syubahat.

7.Berasa cukup dengan hidup melazimi salafiyin, berbakti kepada ibubapa dan menolong keluarga. Cukuplah bersahabat dengan salafiyin. Jika ingin berdakwah, gunakan kaset kaset dan kitab kitab ulama salaf.JANGAN BERDAKWAH JIKA BELUM MENGENAL AQEEDAH DAN MANHAJ SALAF..Kematangan anda dalam aqeedah dan manhaj dapat diketahui melalui syahadahdari ulama dan kibaar salafy. Binalah perpustakaan salafy di rumahmu dari kitab-kitab tafsir dan hadith yang bermanhaj salafy. Jauhi buku-buku ahli pemikir seperti syed Quthb, Muhammad Quthb dan lain lain..Ambillah dari ulama terdahulu yang lurus aqeedah dan manhajnya..

Diterjemahkan oleh Syaikhuna Dr Sulaiman bin Noordin dalam satu kelasnya

No comments:

Post a Comment